Yli 76-tonnisten puutavara- ja hakeyhdistelmien kokeilut ja tutkimukset jatkuvat. Metsäteho Oy on päivittänyt massojen nostoa koskevien tutkimusten tuloksia ja tilannetta koskevan yhteenvetoraportin.
Lue lisää...Puutavara- ja hakeautojen massojen noston vaikutukset
Tähän väliraporttiin on koottu tutkimustuloksia koskien nykyistä suurempien puutavara- ja hakeajoneuvojen massojen nostoa. Tuloksia on mm. kuljetuskustannuksista, polttoaineen kulutuksesta, päästöistä ja liikenneturvallisuudesta. Metsätehon raportti 258: Puutavara- ja hakeautojen massojen noston vaikutukset (2. väliraportti 18.11.2020) (pdf 5 Mb) Julkaisuun liittyvä tiedote Metsätehon tiedote 19/2020: HCT-tutkimusten uusimpia tuloksia Puukuljetusten HCT-kokeiluiden internetsivusto www.metsateho.fi/hct Lisätietoja Pirjo Venälä[email protected]. 040 8214 […]
Lue lisää...Konenäkö tunnisti tiestön ongelmapaikkoja
NordicWay2-hankkeessa pilotoidaan erilaisia tiedonkeruumenetelmiä liikenteen turvallisuuteen ja sujuvuuteen vaikuttavien tilanteiden (mm. onnettomuudet, tietyöt) havainnoinnissa. Julkaisuissa tuloksia hankkeesta.
Lue lisää...Automaatiolla voidaan tehostaa puun autokuljetusta ja kuormausta
Metsätehon tutkimuksessa kartoitettiin pyöreän puun ja sivutuotehakkeen autokuljetusketjun automaation ja etäohjauksen nykytilaa ja kehitysnäkymiä Suomessa.
Lue lisää...Automaation kehitysnäkymät, haasteet ja hyödyt ainespuun autokuljetusketjussa Suomessa. Tiivistelmä
Metsätehon tutkimuksessa kartoitettiin pyöreän puun ja sivutuotehakkeen autokuljetusketjun automaation ja etäohjauksen nykytilaa ja kehitysnäkymiä Suomessa. Metsätehon tuloskalvosarja 2/2020: Automaation kehitysnäkymät, haasteet ja hyödyt ainespuun autokuljetusketjussa Suomessa. Tiivistelmä. (pdf 0,4 MB) Julkaisuun liittyvä tiedote Metsätehon tiedote 11/2020: Automaatiolla voidaan tehostaa puun autokuljetusta ja kuormausta Lisätietoja Pirjo Venäläinenpuh. 040 8214 [email protected]äteho Oy
Lue lisää...Puutavara- ja hakeautojen massojen noston vaikutukset (1. väliraportti)
HUOM. Tämä (Metsätehon raportti 253) on aiheen 1. väliraportti, jonka on korvannut 18.11.2020 julkastu samanniminen 2. väliraportti (Metsätehon raportti 258). Käytä viittauksissa vain uudempaa raporttia. Tähän väliraporttiin on koottu tutkimustuloksia koskien nykyistä suurempien puutavara- ja hakeajoneuvojen massojen nostoa. Tuloksia on mm. kuljetuskustannuksista, polttoaineen kulutuksesta, päästöistä ja liikenneturvallisuudesta. Metsätehon raportti 253: Puutavara- ja hakeautojen massojen noston […]
Lue lisää...Ajoneuvojen massojen nostolla saavutettavissa kustannus- ja päästöhyötyjä
Väliraporttiin on koottu tutkimustuloksia koskien yli 76-tonnisten puutavara- ja hakeajoneuvojen massojen noston vaikutuksista. Tuloksia on mm. kuljetuskustannuksista polttoaineen kulutuksesta, päästöistä ja liikenneturvallisuudesta.
Lue lisää...HCT-yhdistelmien vaikutuksia tutkitaan laaja-alaisesti
HCT-yhdistelmillä tarkoitetaan normaaliliikenteessä sallittua painavampia (yli 76 tonnia) tai pidempiä (yli 25,25 m) pidempiä yhdistelmiä. HCT-yhdistelmillä liikennöinti on luvanvaraista ja määräaikaisia kokeilulupia myöntää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Kokeilulupiin liittyy tutkimusvelvoite. Metsäteho Oy koordinoi puutavara- ja hakeyhdistelmien HCT-tutkimusta.
Lue lisää...