Metsätehon tutkimuksessa kartoitettiin pyöreän puun ja sivutuotehakkeen autokuljetusketjun automaation ja etäohjauksen nykytilaa ja kehitysnäkymiä Suomessa.
Ajoneuvoyhdistelmissä on käytössä SAE-tasojen 1–(2) ratkaisuita (mm. älykäs mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistavahti), mutta niiden käyttö rajautuu maantieajoon metsäteiden haastavien olosuhteiden takia. 3–5 vuoden aikajänteellä ajoneuvojen automaatiokehitys painottuu edelleen maantieajoon. Yli 5 vuoden aikajänteellä automaation suurimmat kehitysaskeleet saavutetaan suljetuilla tehdas- ja terminaalialueilla (tosin sovellusten käyttöottomäärät ovat vielä matalia). Avoimilla alueilla automaation kehitys painottuu edelleen maantieajoon.
Puutavarakuormaimissa ei ole vielä käytössä automaatiota, mutta Suomessa on muutamia nostureita, joissa on etäkuormauksen mahdollistava HiVision-teknologia. Kuormainten automaatio tulee ensi vaiheessa yleistymään kärkiohjauksen myötä.
Automaatiolla tavoitellaan parempaa kuljetusten kustannus- ja resurssitehokkuutta, liikenneturvallisuutta, ympäristöystävällisyyttä (polttoaineen kulutuksen vähentymisen myötä) sekä kuljettajien työssä viihtyvyyttä ja siten kuljettajatyövoiman saatavuutta. Automaation käyttöönotto voi tietyissä tilanteissa myös heikentää em. tekijöitä. Automaatiopilotit ovat tarpeen ratkaisuiden hyväksyttävyyden varmistamiseksi.
Keskeisiä jatkotutkimustarpeita ovat automaation vaikutus kuljettajan kuormittuneisuuteen, sivutuotehakekuljetusten letka-ajaminen sekä automaatioratkaisuiden hyötyjen ja kustannusten vertailu.
Tiedotteeseen liittyvät julkaisut
Lisätietoja
Pirjo Venäläinen
puh. 040 8214 942
[email protected]
Metsäteho Oy